Monday, February 8, 2010

Хрониките на Нарния - триумф на плагиатството!



Здравейте скъпи читатели и добре дошли отново в моята скромна, но задушевна лудница.

Днешната тема се отнася към т.нар модерен ентъртеймънт, а именно – киното и компютърните игри. Тя ще бъде по-кратка и по-оскъдна откъм  фактология, тъй като  аз съм потресена, разочарована и в това състояние - сами  разбирате - аз не мога  да  творя вдъхновено.

Киното и компютърните игри от около 2 десетилетия съществуват в неразривна симбиоза. Между тях се извършва непрекъснат обмен на сюжети, концепции, полигонови фантазии и като цяло на идеи.

Мисълта за днешния анализ се роди снощи, когато имах неблагоразумието да изгледам “Хрониките на Нарния” след няколкогодишно отлагане. По принцип много мразя бозите на Дисни, но си казах “Какво пък Лу, изгледай го ей така, за обща култура, едната героиня ти е адашка, а стайлинга на Вещицата е зашеметяващ.”.
И така, аз като една модерна жена, която държи да е образовна и обича красиви рокли, реших да си причиня този филм.

 
Кралицата на Нарния е настинала - личи си по минусовите температури, които са заледили всичко наоколо, зачервените очи и посинелите от премръзване ръце. За щастие, във филма не се наложи ампутация. Гъзарията невинаги топли.


Филма е под всякаква критика ако си над 12 години, но това е предмет на друга дискусия. Едно нещо ми се наби твърде много на очи, за да не го проверя, сравня и анализирам. Това са заемките от култовата поредица PC игри “Heroes of Might & Magic”!



Като върл фен и дългогодишен потребител на упоменатата поредица, аз бидех в състояние да забележа множеството заемки, граничещи с откровено плагиатство, което филмът е използвал от нея. Тези заемки може да изглеждат повърхностно и чисто визуални, но те крият един по-дълбок сюжетен смисъл, обясняващ защо армиите на Аслан всъщност победиха ордите на Снежната Вещица, въпреки голямото числено превъзходство на последните.

И така, започваме с предметите, които можем да видим главните герои да използват във филма:

Дядо Коледа дава на Питър един специален щит. Може да си мислите, че това е обикновен щит, но не е - това е Lion's Shield of Courage:



На Лу той дава една кама и еликсир, който лекува всички рани. Това ясно кореспондира на combo артефакта Elixir of Life в експанжъна Shadow of Death, който дава умението регенерация на всички бойни единици



Сюзън получава лък и стрели “които никога не пропускат”. Т.е. тя получава Bow of Elven Cherrywood и Angel Feather Arrows, които сумарно увеличават нейния Archery Skill с 20%.



Видно е, че с такива мощни артефакти, коя да е армия придобива значително предмиство. Но нека не говорим само за артефактите, нека погледнем армиите.  И тук ясно личи подозрителното сходство м/у типажи от филма и единици от играта. Съвпаение? Не мисля.


 

  

  

 


Уморена съм от вечното плагиатство в кино индустрията. Няма ли най-после някой да прояви малко творчество, малко креативност, малко оригиналност?  Накъде отива нашия свят, нашата цивилизация, чиито стожер са именно културата и изкуството...?

6 comments:

  1. Много правилна и заслужена критика към този "филм".

    Човек би очаквал именно в един приказен, епичен сюжет максимално използване на фантазията, магията и ефектността на седмото изкуство. А какво получаваме от "Хрониките на Нарния"? Притоплен (или по-скоро замразен) copy/paste на една от най-великите компютърни игри в жанра на походовите стратегии!

    Кражбата на концептуални, сценични и идейни елементи от Heroes of Might and Magic е повсеместна. "Съвпадения" ли? Никакви съвпадения не са това. Направо е подсъдно.

    Като видях каменните статуи в двора на замъка на Снежната Вещица и начина по който тя се справяше с враговете си, веднага осъзнах, че това е специалното умение "вкаменяване" при melee атака, което можеха да притежават участващите в битката герои от популярния неофициален експанжън In the Wake of Gods.
    А магиите? Едно към едно с играта. 'Cure' на ранени или вкаменени единици. 'Firewall' за спиране на вражеските войски. А когато неприятелите бяха отблъснати - масиран 'Resurrection' за възстановяване на ранените или убити единици - основен тактически похват в битките на Heroes of Might and Magic от незапомнени времена...

    Тъжно е как съвременните кино-"творци" не полагат никакво старание при създаването на комерсиалните си продукти. Липсва съзидателната енергия, която да направи от един филм шедьовър, а не просто поредното оправдание да отидеш до киното и да се натъпчеш с пуканки...

    ReplyDelete
  2. много ти се радвам на писанията : ) и разбирам насоката им (ся са изказах)
    ама искам да спомена нещо без изобщо да съм фен на 'хрониките на нарния' (гледала съм случайно по тв малка част от първия филм само) - то нали първо е книга все пак. та си мисля дали пък играта да не е създадена по книгата, а?

    ReplyDelete
  3. Оо, здравей! :)

    Ами да ти кажа, специално тази игра е такава мешавица от заемки - класически фентъзи концепции и митология - че изобщо не ми се захваща да обяснявам. Просто исках да си направя гаргара с Нарния. :D

    ReplyDelete
  4. :DDD
    pillsofdete, благодаря че си споменала за книгите все пак:)

    Иначе заключенията, които си вадиш, Lu, ми оправиха настроението. Посмях се с кеф:) Много интелигентно написано, издържано, с доказателства и съпоставки на една иначе така актуална за съвремието тема. Какви неща само занимават 1 модерна и държаща да е образована жена в наше време!

    Браво, отстоявай мнението си, "Лу", все така- според гражданската си и личностна съвест! Браво-повече такива мислещи и дейни българи за България и глобалните проблеми съвсем няма да ни тревожат! Ще си имаме други грижи.

    ReplyDelete
  5. Благодаря ти, Анонимке, за хубавите думи! Оценката и съпричастността ти към каузата топлят моето иначе студено сърце. Проблемите, на които съм обърнала внимание, наистина са големи, но дори не могат да стъпят на имагинерния малък пръст на проблемите на събличащите се по списанията жени.

    ReplyDelete